Dagje uit met de trein

Dagje uit met de trein

Ik deed mee aan een onderzoek van NS over het gebruik van een in ontwikkeling zijnde app en kreeg na afloop een 1e-klas-dagkaart. Die heb ik gebruikt om een keer met de Intercity Direct mee te kunnen en om Aken te bezoeken. Eerst ga ik met de trein van Harderwijk naar Amersfoort. Omdat het snikheet zal worden vandaag, rijden de dubbeldekkers, die normaal op deze lijn rijden gelukkig niet. Ik tref het: een nieuwe CAF-trein.

En van binnen ziet de eerste klas er zo uit. De trein hangt vol met schermen, die duidelijk leesbaar zijn, omdat een groter lettertype wordt gebruikt.

Van Amersfoort naar Amsterdam

In Amersfoort zou ik kunnen overstappen op de “trein uit Berlijn”. Die heeft een vertraging van ongeveer een half uur. Daarom is er een extra trein ingelegd vanaf Amersfoort.

Van Amsterdam naar Breda met de Intercity Direct

Even snel een kop koffie halen op het station en dan plaatsnemen in de 1e klas, die bijna leeg is.

Het is een leuke ervaring met 160 km/u door het landschap te snellen. Er wordt onderweg alleen gestopt op Schiphol en in Rotterdam.

Van Breda naar Eindhoven

We zijn aangekomen in Breda.

En daar staat ook een trein, getrokken door een Belgische lok.

Mijn aansluitende trein gaat naar Eindhoven.

Van Eindhoven naar Heerlen en dan naar Aken

En mijn aansluitende trein naar Heerlen heeft een vertraging van ongeveer vijf minuten.

Gelukkig is de vertraging ingelopen, want ik heb maar een korte overstap voor de trein naar Aken, die maar in een uurdienst rijdt.

In Heerlen moet er worden uitgecheckt bij NS en ingecheckt bij Arriva. Het is een Nederlandse trein, dus ik mag de dagkaart gebruiken tot Aken.

Deze trein is de Stadler Flirt, die behalve bij Arriva ook bij NS, Keolis (Blauwnet) en Connexxion (Valleilijn) rijdt.

Even in Aken kijken

Op het informatiescherm staat de zojuist aangekomen trein nog.

Grandeur van een groot stationsgebouw.

De Dom van Keulen.

Na een kort verblijf terug naar het station.

Op het informatiescherm staat de RE 18 naar Heerlen en Maastricht al aangegeven.

En op spoor 7 staat de trein ook aangegeven.

De eerste-klas-coupé  van de trein uit Aken.

De terugreis naar Harderwijk

In Heerlen stap ik weer over op NS, richting Enkhuizen. Dus moet er worden uitgecheckt bij Arriva en ingecheckt bij NS. En in Roermond nog een keer in omgekeerde volgorde, want dan reis ik weer met Arriva via de Maaslijn naar Nijmegen.

Dit is een van de treinstellen van de vorige treinvervoerder: Veolia. Er wordt gewerkt aan elektrificering van het traject. Dan komen er ook nieuwe treinen.

1e-klas-coupé

Ik vind het grappig, dat Arriva deze verbinding de RS 11 noemt. Aan de kleuren van de bankjes is nog te zien, dat de treinen bij Veolia hebben gereden.

In Nijmegen stap ik nog een keer over op NS en ga ik met de intercity naar Zwolle.

Dit materieel wordt DDZ genoemd. Het is de verbouwde dubbeldekker, zoals die o.a. op de Veluwe reed.

En deze trein, type SLT, brengt me naar Harderwijk, waar ik om 20.50 u. arriveer. Dit was een bijzonder afwisselende dag.