Ontstaan van de buurtbus
De buurtbus is ontstaan als een vorm van openbaar vervoer om lokale gemeenschappen te bedienen met verbindingen die niet rendabel genoeg zijn voor reguliere busdiensten. Het concept van de buurtbus werd voor het eerst geïntroduceerd in Nederland in 1977. Zie: Wikipedia.
Er wordt met 8-persoonsbussen gereden. Door de inzet van vrijwilligers worden de kosten beperkt.
Buurtbus op de Veluwe
Eind 2006 kwam er een nieuwe vervoerder op de Veluwe: de BBA. Deze kreeg als opdracht van de provincie Gelderland mee, dat er buurtbussen moesten gaan rijden. Zo kwamen er diverse nieuwe buurtbuslijnen, zoals lijn 514: Wezep – Oldebroek – Elburg – ’t Harde. Ik meldde me aan als vrijwilliger en reed sinds december 2006 als chauffeur mee.
Later werd de naam van de vervoerder Veolia.
Syntus Gelderland
December 2010 kwam er na de aanbesteding van het openbaar vervoer op de Veluwe een nieuwe vervoerder: Syntus Gelderland. Er kwamen ook nieuwe buurtbussen en wel van het type Fiat Ducato.
Omdat deze bussen helemaal niet bevielen, kwamen er al in 2015 nieuwe Mercedes Sprinters. Tevens werd betalen met de ov-chipkaart mogelijk en moesten wij ook werken met een chipkaart-lezer.
Andere buurtbuslijnen
In 2016 verhuisden we naar Harderwijk. Tot het eind van dat jaar ben ik chauffeur gebleven van de buurtbus in Wezep. In 2017 werd ik chauffeur van lijn 510 Horst – Ermelo – Garderen. Daar hoef ik maar één keer per twee weken te rijden. Ik begon dus ook als chauffeur van lijn 513 Harderwijk – Sonnevanck – Ermelo. Hier ook één keer per twee weken. Ik rijd dus nu elke week op een buurtbus. In Wezep reed ik ook elke week, maar toen vier uur achter elkaar. Nu rijd ik maar twee uur achter elkaar, omdat ik de eerste dienst rijd, die maar twee uur duurt in tegenstelling tot de andere diensten, die drie uur duren. Ik vind vroeg beginnen wel fijn, want daardoor ben ik om half tien al klaar en staat de hele dag nog open voor me.
Keolis
In 2020 won de Franse maatschappij Keolis de aanbesteding, maar er kwamen nog geen nieuwe bussen, want Syntus was overgenomen door Keolis en het bleef dus in feite dezelfde busmaatschappij.
De nieuwe bussen kwamen in 2021 en verschenen in RRReis-uitvoering. RRReis is de merknaam van het vervoer in Oost-Nederland van de provincie, Gelderland, Overijssel en Flevoland. De naam van de busmaatschappij staat in kleine letters op de bus.
Eind 2022 moest Keolis al het stokje overgeven aan busmaatschappij EBS. Er “moesten” dus weer nieuwe buurtbussen komen, weliswaar in de door de opdrachtgever voorgeschreven RRReis-uitvoering. Het zijn Volkswagen-busjes, die ook een rolstoelplaats hebben gekregen.
Veranderingen in de loop der jaren
Bestemmingsaanduiding
Achter de voorruit staat een bordje met de route. Bij de retourrit werd dit omgedraaid.
Later kwam de aanduiding in de vorm van een “lichtkrant”.
En nu is er dezelfde “filmkast” als op de streekbus. Bestemming wordt door de boordcomputer automatisch aangepast bij de retourrit.
Vervoerbewijzen
Aanvankelijk werden kaartjes verkocht tegen contante betaling. Om het voor de vrijwilliger/chauffeur eenvoudig te houden was er een standaardprijs per rit, dus onafhankelijk van de afstand.
Later deed de zgn. handheld zijn intrede. Toen kon de passagier hier inchecken met zijn ov-chipkaart. Vanaf dat moment werd er betaald per kilometer.
En sinds eind 2022 is er in de buurtbus dezelfde apparatuur als in de streekbus. Er kan nu ingecheckt worden met de ov-chipkaart of met een betaalkaart of creditcard.
En er kan nog steeds een los kaartje worden verkocht. Die heeft een vaste prijs en is onafhankelijk van de te reizen afstand.
Wil je een keer met me meerijden? Kijk dan hier voor de tijden, dat ik rijd.