Het leek ons leuk van huis uit te fietsen langs de voormalige IJsselmeerkust naar Kampen. Dit is grotendeels de Landelijke Fietsroute Zuiderzeeroute. Op sommige plaatsen wijkt onze route er iets van af, omdat we de fietspaden en wegen volgden, die zo dicht mogelijk bij het water liggen.
Eerst heb ik de auto naar Kampen gebracht en ik ben met de trein teruggekomen.
We beginnen thuis met koffie, waarna we op de fiets stappen en via het Zeepad en de Boulevard richting het fietspad door de Oostermheen (Harderwijk) gaan. Er wordt veel gefietst en vooral op de e-fiets.
We passeren enkele campings (Nunspeet aan Zee, noem ik het maar). Eén naam spreekt me aan: Camping De Oude Pol.
In de buurt van Doornspijk zien we knooppunt 1 van het Veluwe-netwerk. Hier is het begonnen of toch niet? Er zijn namelijk in dit netwerk meer knooppunten met hetzelfde nummer.
En iets verder zien we de fundamenten van een oude kerk: de Ludgeruskerk van Doornspijk. Rond 1100 stond er al een tufstenen kerkje. Die is steeds verder uitgebreid. Door overstromingen besloot men een nieuwe kerk in Doornspijk te bouwen.
De fundamenten zijn met metselwerk aangegeven
De volgende bezienswaardigheid is het vestingstadje Elburg, een van Hanzesteden.
En net buiten Elburg gaat de tocht verder over de voormalige Zuiderzeedijk, die dus een waterkerende functie had. Nu ligt er bovenop de dijk een prachtig fietspad met mooie uitzichten, zoals hier, waar een ooievaarsnest te zien is.
Tot vlakbij Kampen blijven we over de dijk fietsen.
Bij Noordeinde (gem. Oldebroek) aangekomen, zien we een oud huis met gedenkstenen ervoor.
De stenen voor “de Hagedoorn” in Noordeinde zijn afkomstig van de Noordermerksluis. Deze sluis diende voor de bemaling van de buitendijkse gronden bij Kampernieuwstad, zoals Noordeinde vroeger werd genoemd. De polder Oosterwolde had vier merken met een eigen afwateringssysteem. De drie merken naar Elburg toe loosden het overtollige water rechtstreeks op de Zuiderzee. Het Noordermerk lag hiervoor te laag. Vandaar dat er een windmolen op Noordeinde heeft gestaan. (Met dank aan Ronald Prins voor de informatie.)
Na 46 km. bereiken we het station van Kampen met de IJsselbrug met gouden wielen ervoor.
De brug met de gouden wielen Kopstation Kampen (lijn naar Zwolle)